diraa punyer bufday!!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Sunday 29 July 2012

saya student bukan stupid !!


ohohoiiiii!!!! pengalaman bergelar pelajar atau lebih femes dengan panggilan student.. ok!! setiap orang tuh mesti laa ade pendapat sendiri berkaitan pengalaman diorang jadi  student.. kalau bagi aku,aku suke jadi student.. tak kesah laa jadi student kat mane2 pun.. yang penting belajar..


study sampai lebam!!

dalam islam sendiri kita dituntut supaya menuntut ilmu.. "tuntulah laa ilmu walau ke negeri china" btol tak??

wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad pun berbunyi "iqraa".. rase nyer tak perlu laa google translate kan.. korang da sedia maklum maksud perkataan tuh adalah "bacalah".. 

dengan kata lain,untuk apa bace?? untuk dapat ilmu... untuk apa dapat ilmu?? supaya kita lebih mengenali pencipta kita.. hakikat nya,semakin tinggi ilmu kita,semakin kita rasa betapa jahilnya kita.. sebab ape yer?? sebab nyer ilmu Allah tuh luas kawan2.. =)



kalau air laut tuh jadi dakwat untuk tulis semua ilmu Allah,belom tentu cukup.. korang bayangkan.. muka bumi kita nie 71% dipenuhi laut tau.. kering kontang semua lautan pun tak dapat tandingi ilmu Allah.. Subhanallah..jadi bile korang belajar,korang akan dapati super hebatnya Allah.



rasanya tak perlu laa susah2 pikirkan benda yang jauh.. korang tengok diri korang sendiri yer.. setiap badan kita nie ada sel2 yang sangat kompleks.. mungkin korang tak boleh nampak dengan mata kasar.. sebab ianya terlalu seni.. tapi,benda kecil nie la yang memulakan segala proses2 kompleks yang lain.. so,bile korang buat ape2 tuh,korang cube fikir.. "eh,,macam mane aku boleh duduk,macam mane tangan aku bergerak,macam mane jari aku boleh menaip blog,macam mana aku boleh terkentut dan sebagainya.." cer pikir,, cer pikir & cer pikir...




dan sebab tuh laa gune nya kita belajar.. bukan seronok2 ,jadi kaya,saje nak bajet bagus dengan kawan2 atau terpakse dengar cakap mak ayah... tapi,korang betolkan niat aku balaja nie kerana Allah.. dan yang paling penting!! tak kesah laa korang balaja kat mane2 pun,same jerk semua.. tak perlu laa bangge kalau blaja luar negara & tak perlu laa rendah diri belaja kat kawasan  ulu tahap dewa punya pedalaman.. korang tetap sweet.. =)


akhir kata dari aku... jadilah student,,bukan stupid.... =)










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...