diraa punyer bufday!!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Sunday 5 August 2012

sains vs sastera


lalalala.. pada mase orang lain sibuk2 menangisi kekalahan dato lee chong wei gara2 tak dapat baskin robbin free,ak pulak sibuk nak update entry.. ha3.. nak wat cam mane.. da kalah.. tak boleh buat ape.. at least ade jugak pingat.. dari kosong kan.. bertambah femes laa nanti najwa latif dengan lagu die tuh..  winkk~~ ha3.. da jauh merapu..pada mereke yang da beratur panjang di baskin robbin tuh,kembali ke rumh masing2 yer.. ha3.. (ayat kejam)

baru plan nak telan sampai lebam~~~

ok.. sebenarnye aku da terlalu lari tajuk nie.. kih3.. motif utama??? nak cecite pasal minat & keinginan aku.. kalau dulu mase kecik2 orang tanye aku nak jadi ape.. aku dengan penuh confident and yakin cakap nak jadi penulis novel.. sebab?? sebab suke hati aku laa nak jadi ape2 pun.. huh!



aku memang suke sangat menulis.. tapi bukan laa menulis macam kat blog nie yer.. ayat entah pape + tak boleh blah!! maksud aku,aku suke tulis kate2 yang puitis + indah2 gitu.. ha3.. jiwang tak?? memang tuh laa  minat aku.. feveret subject mase dulu memang bahase melayu no 1.. di kala orang lain mencebik muke buat karangan,aku pulak macam kerang busuk tersengih-sengih tulis karangan... minat aku buat karangan mase sekola rendah dulu da sampai tahap sawan berbuih-buih laa...

excited buat karangan =)

credit to my lovely teacher!! cikgu siti mariam binti masran.. cikgu siti nie laa yang menyuntik semangat aku untuk sentiase improve mutu penulisan aku dulu.. cikgu siti nie jugak yang bagitau mak aku.. "saya suke sangat bace karangan anak mak cik.. macam bace berite.. "
ok!! until now aku still tengah pikir maksud tersirat di sebalik ayat cikgu aku nie.. adakah ayat aku bagus??? hu3.. winkk3 sikit.. atau atau atau & atau sebab ayat aku tuh sangat mangat laa skema + membosankan.. ha3.. cikgu dua dalam satu kan.. ape2 lah cikgu.. tuh sume tetap tidak mampu untuk mematahkan semangat aku untuk tetap menulis dan terus menulis.. sampai sampai sampai & sampai laa lebam!!
!

lalalala.. bile aku tulis memang laa tak ingat dunie.. ayat kasar nyer sikit,aku nie syok sndri laa...
ha3.. peduli ape aku.. sampai laa satu ketika aku kene tegur dengan cikgu aku.. cikgu aku cakap ayat aku tuh meleret-leret.. hmm.. meleret ker?? ala cikgu, baru 4 muke surat.. ok ape?? ha3.. naif nyer aku dulu.. patut laa dakwat pen aku selalu jerk cepat abes.. ok!! start dari situ aku ubah kepada ayat yang tak laa berbunge-bunge sangat!! bunge sikit2 jerk buat lepas hajat.. ha3.. lagipun aku sedar mane laa ade penande perikse yang sanggup bersekang mate semate2 nak bace karangan aku sorang kan.. sekali lagi,aku mengenal pasti yang aku nie memang syok sndiri..!!


contoh manusia syok sendri =)

bile da masuk form 4, bermula laa peristiwa huru hara dalam hidup aku.. bile aku amek kos sains tulen seolah-olah macam aku masuk dalam mulut buaya..mule2 memang aku tak boleh terima.. bagi aku sume nyer susah.. tapi lama2 aku macam da berpaling tadah laa pulak.. aku start minat sains.. dan aku sedar sains dan sastera tuh jauh beza nyer.. sastera lebih kepada nak mengayat orang supaya orang tertarik dengan bahase kite but but but and but sains pulak lebih kepada nak memahamkan orang..dalam sains tak perlu ayat2 panjang yang terlalu puitis.. cukup simple mimple.. ha3.. sweet kan??



dalam sains jugak aku belajar yang setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan kite semua berkaitan sains.. without sains,manusia tak kan sedar yang Allah tuh super duper maha hebat!!! orang sains mengkaji setiap perkara yang berlaku dari yang besar sampai laa yang kecik mecik.. tapi orang sastera nie laa yang menulis penemuan yang ditemui orang sains td dengan bahase yang sangat indah & menarik minat pembaca.. dan medan dan dan dan dan yang paling awesome sekali apabila pembace tuh mampu realise dan menghargai kehidupan..sesuatu perkara tuh tak kan berlaku tanpa sebab menyebab.. betol tak?? 


conclusion yang aku boleh buat kat sini, sama ada sastera atau sains dua-dua pun ok.. saling memerlukan dalam melaksanakan tanggungjawab masing2.. sains ker sastera ker,semua tuh tetap ilmu Allah.. so,ape2 pun yang kite belajar betolkan niat kerana Allah taala.. dan bagi aku pulak,aku akan teruskan perjuagan aku belajar ilmu sains dekat universiti nanti.. tapi minat aku dalam penulisan karya indah tak kan padam.. i love both!! tak perlu versus2.. ha3.. wasalam






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...